Terugblik: 21 juni

Na een voor ons allemaal roerige periode waren wij verheugd om de Executive Club-leden uit te kunnen nodigen voor een bijeenkomst op maandag 21 juni, de eerste sinds de coronacrisis. De bijeenkomst, die gehouden werd in sfeervolle en goed bereikbare Van der Valk Hotel in Houten, had duurzaam ondernemen als thema.

Dopper-ondernemer een van de sprekers

Twee sprekers, beiden bevangen door de combinatie van slim en vooral eerlijk geld verdienen, deelden hun visie met als doel de leden te inspireren. De eerste van de twee was Merijn Everaarts, in 2009 oprichter van het merk Dopper: producent van de herbruikbare waterfles die inmiddels de markt heeft overgenomen. Zonder ervaring en puur op intuïtie (‘ik doe alles op gevoel’) heeft hij zijn Dopper uitgebouwd tot een iconisch merk dat al meer dan 1,6 miljoen flessen verkocht. Volgens Everaarts moeten we afstappen van de traditionele manier van ondernemen en geld verdienen. “Het gaat mij voor de volle honderd procent om impact maken. Daar heb ik nooit een keuze in hoeven maken. Die doelstelling is verweven met het product.”

De andere spreker was Dennis Mensink, oprichter van PR- en contentmarketingbureau Mediatic, betrokken bij enkele startups en auteur van ondernemersboeken. In zijn laatste boek ‘LiEF – succesvol ondernemen voor een betere wereld’ combineert hij zijn passie voor ondernemerschap en een voorliefde voor duurzaamheid. Hij sprak met bijna dertig succesvolle ondernemers, waarvan enkele uit de automotive, om achter hun ‘geheim’ te komen. Aan de leden vertelde hij over deze bevlogen, eigenzinnige ondernemers die hun hoofd boven het maaiveld uitsteken. “Er is meer nodig om succesvol te zijn in de wereld van duurzaamheid. Er is een extra portie lef nodig om lief te zijn, om op te staan tegen de gevestigde orde, je nek uit te steken en geen concessies te doen.”